Da li ste primili e-mail od „vaše banke“ ili drugog navodnog dobavljača koji vas pita da ažurirate detalje naloga ili da proverite svoj nalog? Budite oprezni! To je verovatno prevarantski metod phishinga.
U nastavku vam objašnjavamo šta je phishing, dajemo primere kako phishing poruka može da izgleda i na šta vi kao klijent treba da obratite pažnju da ne biste bili pogođeni.
Šta je phishing?
Phishing znači da prevaranti pokušavaju da vas prevare da odate detalje o vašem nalogu, lične podatke, lozinke ili druge osetljive informacije sa ciljem da vas, na primer, prevare za novac, ukradu vaš identitet ili zloupotrebe e-mail nalog za slanje masovnih poruka.
Phishing se često odvija putem e-maila i internet sajtova, na kojima se prevarant pretvara da je vaša banka ili usluga koju koristite, kao što su Facebook, Apple ili Loopia. Poruka je često zamišljena kao upozorenje gde primalac mora brzo da reaguje, na primer da će ime domena biti isključeno ako ne platite direktno karticom. Prevaranti igraju na stres primaoca i obično tada pogrešite ili pogrešno procenite autentičnost poruke.
Kako izgleda phishing?
Neke uobičajene karakteristike phishing poruka su:
- Od vas se traži da se prijavite putem priloženog linka sa, na primer, verifikacijom, plaćanjem ili osvajanjem nečega. Nikada ne klikćite ni na jedan link u ovim porukama – one vas mogu odvesti na sajtove zaražene virusom koje zauzvrat mogu da zaraze računar.
- Link u poruci obično vodi na potpuno drugačiju stranicu od dobavljača za kojeg se prevarant pretvara da je. Čak i ako se stranica pretvara da je, na primer, Loopia, ona nema adresu https://www.loopia.rs, već obično mnogo dužu, netačnu adresu. Pre nego što kliknete na vezu, trebalo bi da zadržite pokazivač miša iznad njega da biste videli adresu ka kojoj link zapravo vodi.
- Poruka ne dolazi sa e-mail adrese koju koristi navodni pošiljalac. Pošiljaoca u programu za e-poštu možete lako proveriti tako što ćete kliknuti na ime pošiljaoca i videti sa koje e-adrese zapravo potiče e-pošta.
- Poruka ima čudan jezik, sa na primer, neuobičajenim brojem pravopisnih grešaka i čudnim izborom reči.
- Od vas se iznenada traži da platite u drugoj valuti, kao što su evri, dolari ili bitkoin. Malo je verovatno da je došlo do takve promene valute, a da vi prvo ne dobijete obavestenje o tome. Nikada ne plaćajte bez prethodne provere kod dobavljača.
Ovako ćete izbeći da postanete žrtva phishinga
- Pregledajte sve e-poruke koje dobijate od različitih dobavljača. Na najmanju sumnju, preporučujemo da zaista proverite sa dobavljačem da li e-poruka dolazi od njih. Uvek sačekajte da kliknete na link ili otvorite fajlove dok ne potvrdite da je e-poruka legitimna. U principu, kompanije, organizacije i vlasti nikada ne traže osetljive informacije putem e-pošte, SMS-a, telefona ili ćaskanja.Da li ste primili e-poruku u kojoj se tvrdi da je iz Loopije, ali niste sigurni da li je e-poruka legitimna? Ne ustručavajte se da nas kontaktirate u support@loopia.rs da proverite. Molimo vas da prosledite e-poruku ili snimak ekrana da bismo brzo videli da li smo mi poslali poruku ili ne.
- Obratite pažnju na sadržaj. Phishing poruke često sadrže informacije o hitnim stvarima, nagrade za minimalan trud ili pretnje drastičnim radnjama u slučaju neplaćinja. Ono što je zajedničko svim mejlovima je da traže od vas da date lične podatke ili kliknete na link.
- Uvek proverite da li je polje adrese ispravno pre nego što se prijavite u banku ili bilo koju od vaših usluga. Ako niste sigurni koja adresa je tačna, trebalo bi da se obratite dobavljaču i pitate.
Šta da radim ako sam već pogođen?
- Blokirajte sve kartice i naloge koji su ugroženi.
- Promenite lozinke na uslugama koje su pogodjene.
- Prijavite incident policiji.
- Objavite šta se desilo da upozorite druge na rizik.
- Pratite svoje bankarske izveštaje i obratite pažnju na moguće znakove krađe identiteta.